Monday, September 20, 2010

Stainless Steel Griddle

A basic income needs her

The German chemist-entrepreneur and billionaire Götz Werner on the right to work, an unconditional basic income for all, and his admiration for Migros founder Gottlieb Duttweiler

excerpt from an interview by Philip Löpfe in SonntagsZeitung, 19/09/2010

Konstanz in Germany: On a small island near the port is a 4-star Hotel Steigenberger. The bar has Götz Werner a table for the interview reserved. It is published on time, casually dressed and in good spirits.

In his hand he holds a copy of his recently published book "1000 € for each ". In it, Werner makes it great that everyone, whether male or female, retired or child, the state receives an unconditional basic income that allows him to lead a decent life. without working.

Is the man crazy? For Switzerland, this would mean, for example, that social spending would more than double. This shows a simple calculation: 7.8 million times 3,000 francs per month, then charges a basic income of 280 billion francs. Currently, the total social spending amounts to about 120 billion francs.

is certain: expect Götz Werner can. He is a billionaire and one of the most successful entrepreneurs in Germany. As a father of seven children, he has both feet in life. Gladly, he points out that one of the fathers was the idea of unconditional basic income of the neo-liberal economist Milton Friedman. For the financing of the model suggests Werner before a massive rise in VAT.

Götz Werner, the unconditional basic income is regarded as sympathetic, but also very naive idea. Now you want it have to introduce in the worst economic crisis since the 1930s. Why?

The production is running, the customers are there. We have no economic crisis, we have a financial crisis, which, unfortunately, felt the mood and as an economic crisis.

Where is there the difference?

The financial markets have developed its own momentum and become disconnected from the real economy. There lies the problem. We need to put financial markets back on the chain. save save save,:

whether financial or economic crisis, the solution is.

The financial crisis is like a stun grenade that people confused. It obscures the real problems we have. That needs to be clarified.

What draws precisely this flashbang?

The fact that the economy has the task of supplying the people with goods and services. No one denies

.

But not realize all that we now in einer Konsumgesellschaft leben. Das bedeutet, dass wir keine Selbstversorger mehr sind, sondern darauf angewiesen, dass andere für uns produzieren. Deshalb brauchen wir ein sicheres Einkommen, damit wir die Leistungen der anderen auch kaufen können. Und daher ist das Einkommen die Voraussetzung, um in dieser Konsumgesellschaft leben zu können.

Der gesunde Menschenverstand sagt: Dieses Einkommen muss man sich erarbeiten. Was ist daran falsch?

Es entspricht nicht mehr der Realität. In Deutschland besteht das Einkommen von rund 60 Prozent der Menschen aus Transferleistungen.

Heisst das: Wir haben schon eine Art Grundeinkommen, wir wissen es nur nicht?

Ja, die Schweizer AHV beispielsweise ist ein Grundeinkommen, allerdings ein bedingtes. Sie beruht auf der Idee, dass wir alte Menschen nicht einfach verhungern lassen können. Das, denke ich, ist eine in der Gesellschaft allgemein akzeptierte Vorstellung.

Ihr bedingungsloses Grundeinkommen ist somit nur die konsequente Weiterführung eines bewährten Modells?

So kann man es sehen. Es ist die konsequente Weiterführung von dem, was mit dem Sozialstaat begonnen hat. Den hat der damalige deutsche Kanzler Otto von Bismarck schon gegen Ende des 19. Jahrhunderts eingeführt. Nur lebten damals noch 60 Prozent der Menschen von der Landwirtschaft. Heute ist das völlig anders. Wir sind total davon abhängig geworden, dass andere uns versorgen. Die Gesellschaft has a - how to express it scientifically - a paradigm shift occurred.

specifically?

Take the interview, you lead now. It assumes that you have an income.

What would change in this interview if I had an unconditional basic income?

To say you would put in the situation: Do I want this interview at all? Is it really useful to me to converse with the idealists Götz Werner? And then about a subject that I think this is totally unproductive. Without a basic income, however, you say: Then I'll stop this interview, I need the money. In other words, Ein bedingungsloses Grundeinkommen macht die Menschen frei.

Ein bedingungsloses Grundeinkommen würde mir auch ermöglichen, überhaupt nicht zu arbeiten.

Ich habe in meinem ganzen Leben noch nie einen Menschen angetroffen, der den ganzen Tag nichts anderes tun will als herumzusitzen. Der Mensch ist ja ein initiatives Wesen. Er will etwas und ist getrieben von Ehrgeiz: schneller, höher, immer was Neues. Mit dem Grundeinkommen können wir ganz einfach das tun, was wir wirklich wollen. Deshalb bezeichne ich es manchmal auch als den Punkt, mit dem man die Welt aus den Angeln heben kann: Wir bewegen uns vom Sollen zum Wollen.

Sind Sie nicht ein hoffnungsloser Idealist, der die Realitäten vollkommen verkennt? The man is yet to be lazy and must be forced to work.

This setting could never be an entrepreneur.

Why not?

If you want to work with other people, then you must also trust them something. If you're like me employ about 35 000 people, then I can assume that does not mean that they are lazy in fact. Who does this not seen the world. Without trust, does not a business. Also you have to trust that I appear in time for the interview.

Will Never disappointed with people?

But, of course, always even. This must be able to live. But it does nichts an der Maxime: Zutrauen veredelt den Menschen.

Setzen Sie diese hehren Ideale auch in Ihrer Firma um?

Natürlich, es geht doch nur, wenn man den Menschen auch etwas zutraut.

Sie geben Ihren Mitarbeitern also grosse Selbstständigkeit und viele Freiheiten.

Ja, und je glaubwürdiger ich es tue, desto besser sind die Resultate. Wenn die Menschen nur das machen, was man ihnen befiehlt, dann nützen sie die Gelegenheiten, die sich ihnen vor Ort bieten, gar nicht aus. Nur wenn man den Menschen Freiheitsräume gewährt, werden sie kreativ.

Haben Ihre Mitarbeiter bereits ein bedingungsloses Grundeinkommen?

Als einzelner Unternehmer kann ich das did not realize this is only the national economy. But every employee has a solid, secure income. For us there are no premiums. We comply with the collective agreements of the social partners. Our ambition is that we can pay higher wages if the competition allows.

In which country could you imagine an unconditional basic income? Unfortunately, I'm

not Swiss citizens. I would do my best to ensure otherwise very hard for it to launch a popular initiative. I believe that it is the awareness of this issue of the Swiss people is predestined.

you are a tough-calculate entrepreneurs. What is fascinating At the unconditional basic income?

My commitment comes from my experience as an entrepreneur. This has taught me that I do not pay to work. Work is priceless.

What you pay wages so?

This can work the staff at DM! It is the participation, in order to participate.

How did you become an entrepreneur?

I am a self-taught chemist, and have learned, because that was in the family. My great grandfather was druggist. I have 37 years ago DM drugstore founded with a shop and developed gradually. The life experience as a chemist and entrepreneur has given me the insight that we need a basic income. Not als Dogma, sondern als Idee, um den Menschen die Augen zu öffnen.

Sie selbst sind damit gut gefahren. Sie gelten als Milliardär und einer der reichsten Männer Deutschlands.

Ich kann mich nicht beklagen.

Haben Sie auch Vorbilder?

Ich bin ein grosser Bewunderer des Migros-Gründers Gottlieb Duttweiler. Er wäre heute sicher auch ein Vertreter eines bedingungslosen Grundeinkommens.

Weshalb?

Jeder gute Händler weiss, dass seine Kunden Geld im Portemonnaie haben müssen, damit sie etwas kaufen können. Man kann es allgemeiner ausdrücken: Jeder, der eine Leistung erbringt, sorgt sich darum, dass man ihm diese Leistung auch abkaufen kann.

The opponents of the basic income, however, have worried that no power is generated more when income is secured.

That's what happens when you think in the wrong paradigm. Paradigms are nothing but hardened prejudice.

But what is happening is that in modern societies are an underclass, which - to put it politely - not necessarily performance-oriented. Lazy people are

it at both ends of the society. There is what is commonly called jet set, and there are people who can not integrate into society. The company thrives on its hardworking middle. It was always like that.

you not canceling your basic income die Arbeit dieser fleissigen Mitte?

Ganz im Gegenteil. Ich adle diese Arbeit. Nicht nur als Drogist bin ich sehr dafür, dass die Menschen gesund leben und gesund essen. Nur dann können sie nämlich auch ordentliche Arbeit leisten. Beim Grundeinkommen geht es ganz und gar nicht um die Abschaffung der Arbeit.

Sondern?

Dass wir begreifen, dass wir keine Gesellschaft von Selbstversorgern mehr sind. Wir leben von der Leistung anderer, nicht von unserem selbst verdienten Geld.

Wozu arbeiten wir dann?

Für die Wertschätzung. Sie machen dieses Interview für die SonntagsZeitung, weil Sie sich mit dieser Zeitung identifizieren können. Auf Dauer können Sie diese Arbeit nur machen, wenn Sie genügend Menschen finden, die dafür auch Wertschätzung aufbringen und die Zeitung kaufen.

Man könnte einwenden, Journalisten seien privilegiert. Nicht jede Arbeit erhält Wertschätzung.

Jeder Mensch hat seine eigene Sinnkonstellation. Die Frage ist nicht: Was für eine Arbeit verrichtet er? Sondern: Wie weit kann er sie selbst bestimmen? Je weniger er dies kann, desto weniger sinnvoll erscheint sie ihm.

Es gibt doch in jeder Gesellschaft einfach unangenehme Arbeiten, die gemacht werden müssen. Was ist damit?

Die Formulierung ist falsch. Korrekt heisst es: Es gibt Arbeiten, von denen wir wünschen, dass andere sie für uns verrichten. We have several options.

We do the work yourself?

This is the third option. The first: We create an attractive workplace. The second: We automate this work. Other options are not there, believe me. I think so long about this issue.

Suppose you convince people of your idea. Germany and Switzerland introduce an unconditional basic income. Come then, not all lazy ones among us to benefit from it?

to leave their homes usually do not volunteer, but they fled from famine, war and natural disasters. And I can now not simply as a German move to Switzerland and is entitled to register AHV. must be already defined yet, anyone who belongs to us who does not. Moreover, there have been no mass rush to Germany when the Bismarckian social legislation has been introduced.

Back on the crisis in which we find ourselves: Today there is a general feeling that we live in a time of change. As an entrepreneur I

live forever in a time of change.

But today, many normal people have that feeling. What can an unconditional basic income there?

Einstein once said: We can not solve the problems with the methods by which they emerged. Precisely in this situation We are now in the social sphere. We are trying to solve today's problems with the methods of yesterday. More and more people feel that this is not the point.

What are you thinking exactly?

example, at full employment. In politics is a popular phrase to secure jobs. This is nonsense. Do you have to work, not back. From the wrong paradigm of the full employment of such nonsense is as follows: right to work. At the same time very different trends are hidden quite simply that we are very much in matters such as basic income.

you always emphasize the importance of the meaning of the work. Is not there a risk that all people only artistically want to do business and no one wants to do this basic work?

What, please, do you mean by basic work?

The work, as do the farmers or bricklayers.

The basis of our work is the culture. If we succeed, for what you describe as a base to invent machines, then that would be wonderful. Since we are already well underway. By working directly from nature, we have largely removed. Where, however, we have a large defect in the fellow human beings work in nursing, education. There

unemployed artist, it also plentiful.

They're not at work. The lead paint pictures or plays on, but they will receive no respect. Just as we appreciate the work of mothers enough.

Since you are an expert. They have at least seven children.

And I'm proud of it. In order to provoke, I use in lectures to say sometimes: Do you work, take care or you do as a parent at home to your kids? This reflects the problem of our work term.

Suppose it is possible to have to do the ugly work largely by machines. What then do these post-industrial society?

the old work based on the transformation of nature, the new work in the care of people.

Will we then mutually die Haare schneiden und uns Lieder vorsingen?

Richtig. Jubellieder singen, um genau zu sein.

Wird das nicht irgendwann ein bisschen langweilig?

Langweilig ist doch, wenn ich jeden Tag Blech auf die gleiche Art verformen muss. Interessant wird es, wenn wir uns zusammentun und die Welt erforschen oder die Menschen erfreuen. Ich wurde auch schon gefragt: Soll Deutschland von Hölderlin-Gedichten leben? Wenn es dafür einen Markt gibt, warum nicht?

In Ihrem Buch vergleichen Sie die aktuelle Gesellschaft mit der Zeit vor der Französischen Revolution. Erwarten Sie einen Umsturz?

Wie damals kümmert sich die Elite der Gesellschaft nicht mehr um die Nöte der breiten Bevölkerung. Es ist wie zu Zeiten der Marie Antoinette, die zynisch gesagt haben soll: Wenn die Menschen kein Brot haben, dann sollen sie halt Kuchen essen.

Rechnen Sie ernsthaft mit einer Revolution?

Wenn die Elite nicht zur Einsicht kommt, dann muss sie irgendwann mit rabiaten Methoden rechnen.

Ist so gesehen das Grundeinkommen eine Art unblutige Revolution?

Ich würde eher sagen: Es ist eine Evolution, die man aus Einsicht macht.

Publiziert am 19.09.2010
von: sonntagszeitung.ch

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